• Onderwijs

    Global Forum Dinsdag 9 en woensdag 10 november

    Dinsdag begon de Schooltrack met de vraag hoe het onderwijs eruit zal zien zonder klassen en schoolgebouw. Met ons Mentorteam zijn wij Washington ingegaan met deze vragen, dit was een goede manier om ‘out of the box’ te denken. If this was your learning environment, how might traditional teaching, learning and assessment practices change? Mobile devices will be used more. Children will explore more by their own way, thinking out of the box They will need new ways to write/ take notes Teacher will have a role as a coach Children and teachers have to be more creative Students will learn all subjects in a more personal way that mark…

  • Onderwijs

    Will Richardson ‘We need to redefine our value, this will not be easy’.

    Maandag heb ik een eerste dag met mijn Mentor team gehad. Wij hebben veel gesproken over innovatieve voorbeelden uit het onderwijs. De werkvormen hebben wij doorgenomen. De dag begon met een presentatie van Will Richardson over Living and learning in a Global Community. Hij is de auteur van een veelbezochte en gewaardeerde onderwijsblog. Daarnaast is Richardson is een onafhankelijk presentator and eigenaar van Connective Learning, LLC. Hij promoot de implementatie van lees- en schrijftechnologieen in het basisonderwijs. In zijn presentatie gaf Richardson aan wat de invloed van het Internet op de informatiesamenleving is.  Een eyeopener vond ik het feit dat er in één dag genoeg informatie wordt geüpload dat het …

  • Onderwijs

    Mentor training – ‘Be a creative thinker’

    Zondagmorgen begon mijn Mentor Training. Ik zit namens De Droomspiegel in Mentor Team 8, bestaande uit zes Mentor Scholen afkomstig uit Griekenland, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Noord-Ierland en Letland. Mentor Team 8 begeleidt in totaal zeven Pathfinder Scholen in hun ontwikkeling naar 21e eeuws onderwijs. Om dit proces goed te laten verlopen is er gekozen om de groep op te splitsen in zogenaamde Mini Teams. Ik begeleid samen met Leonardo Amaral van de Portugese Mentor School Escola Secundária da Lagoa (Azores) een Miniteam van twee scholen uit Portugal en Italië. Na een korte voorstelronde van alle aanwezige Mentor Scholen begon deze dag. Tijdens deze Training werden de mentoren getraind om dit…

  • Onderwijs

    Evalueren… ‘Practice what you preach’

    Na een bezoek aan het International Education Forum (IEF) 2010 in Kaapstad reis ik dit jaar af naar Washington DC in de Verenigde Staten voor het Global Forum. De vlucht is prettig verlopen met goed eten aan boord, wij zijn goed aangekomen in het JW Marriott hotel in downtown DC op een steenworp afstand van ‘The White House’. Tijdens de vlucht naar DC heb ik de laatste zaken voorbereid voor de presentatie van De Droomspiegel t.b.v. School Exhibit op woensdag. David le Clercq, Docent aan het Helen Parkhurst (Daltonschool voor Voortgezet Onderwijs) uit Almere is één van de heren uit het reisgezelschap. Hij neemt in DC deel aan het Partners…

  • Onderwijs

    Aftellen voor het Microsoft Global Forum in Washington DC

    Zaterdag 5 november a.s. vertrek ik samen met zeven innovatieve collegae uit het Nederlandse onderwijsveld naar  Washington DC.  Meer informatie over de deelnemers vindt u hier. Namens de Microsoft Corporation ben ik als Mentor uitgenodigd voor deelname aan het Global Forum in  Washington DC. Dit forum maakt deel uit van het Partners in Learning for Schools Program van Microsoft.  Aan dit Forum zullen ruim 700 innovatieve onderwijs professionals uit meer dan 75 landen deelnemen. Dit  internationale onderwijsprogramma is gericht op het primair- en voortgezet  onderwijs. Het programma ondersteunt initiatieven voor ICT-vernieuwingen. De Droomspiegel, katholieke basisschool voor daltononderwijs, waar ik  adjunct-directeur ben, heeft  zich zover ontwikkeld dat mijn directeur en ik vorig jaar…

  • Onderwijs

    Microsoft Partners in Learning Global Forum 2011

    The Microsoft Partners in Learning Forums are a  series of country-level and regional events that lead to a singular global event that celebrates the achievements of innovative teachers and school leaders. De Droomspiegel has been elected as a Mentor School in Cape Town, october 2010. This year we will participate for the second time during this forum as one of the 30 Mentor School worldwide. Mentor Schools are an elite group of leading-edge schools from around the world. These schools must demonstrate a commitment to innovation and the ability to overcome obstacles in preparing their students to be 21st century learners, and must have developed programs that can serve as…

  • Onderwijs

    Microsoft Mentor School De Droomspiegel in Vives

    Daltonschool De Droomspiegel in Almere is ‘up to date’, een spiegel van de samenleving. Geen ouderwetse schooltijden meer, maar een continurooster. Zo begint in Vives het artikel over de Partners in Learning Mentor School ‘De Droomspiegel”. Geen slaaf van de boeken, maar gebruikmaken van de mogelijkheden die de techniek biedt. ICT volledig geïntegreerd in het onderwijs. En de leerkracht als coach. Op basis van de ervaringen die de school hierbij opdoet, begeleidt zij andere scholen met het ontwikkelen van 21e – eeuws onderwijs. [issuu width=420 height=290 backgroundColor=%23222222 documentId=111004112205-7bdc97f9aed744b9baef4ba020eed8cd name=artikelvives-oktober-2011 username=droomspiegel tag=almere unit=px id=b6e54752-d5a9-95ca-776d-7aea5820bce6 v=2]

  • Onderwijs

    Wethouder Peeters bezoekt De Droomspiegel

    René Peeters wethouder onderwijs, bezocht op 11 mei de katholieke Dalton basisschool De Droomspiegel in Almere Poort. De kwaliteit van het basis- en voortgezet onderwijs in Almere moet verbeteren. Almere kent nu 30% (zeer) zwakke scholen. Dit betekent ook dat in Almere het met 70% van de scholen wel goed gaat. Elke maand bezoekt de wethouder een van deze scholen. Vaak zijn deze scholen op een of andere manier onderscheidend bezig om de kwaliteit van het onderwijs in hun school te verbeteren. De Droomspiegel is heel actief op het gebied van ICT. Foto: Fred Rotgans Tijdens het bezoek waren naast de directie en leerkrachten, ook ouders en leerlingen aanwezig. Het…

  • Onderwijs

    Tekst 2.0 – van de Blog van Martijn de Winter

    Leren lezen in de toekomst, AVI ten einde? Leren lezen is eigenlijk per definitie een persoonlijk proces dat zich moeilijk laat vatten in klassikale methodes. Ondanks dat verschillende uitgeverijen er behoorlijk in zijn geslaagd dit in een vastgelegd proces te vatten, is het in veel gevallen de leerling die adaptief is ten opzichte van de methode in plaats van andersom. Wanneer leerlingen eenmaal op een behoorlijk niveau kunnen lezen beginnen we met begrijpend lezen. Alsof het er daarvoor niet zoveel toe deed waar het over ging. Oké, ik snap het verschil ook wel. De techniek van het lezen op zich is natuurlijk wat anders dan begrijpen en invoelen wat de…