Onderwijs

Global Forum Dinsdag 9 en woensdag 10 november

Dinsdag begon de Schooltrack met de vraag hoe het onderwijs eruit zal zien zonder klassen en schoolgebouw.
Met ons Mentorteam zijn wij Washington ingegaan met deze vragen, dit was een goede manier om ‘out of the box’ te denken.

If this was your learning environment, how might traditional teaching,
learning and assessment practices change?

  • Mobile devices will be used more.
  • Children will explore more by their own way, thinking out of the box
  • They will need new ways to write/ take notes
  • Teacher will have a role as a coach
  • Children and teachers have to be more creative
  • Students will learn all subjects in a more personal way that mark them for life. Everyone will
    be connected with the subjects that are learning.
  • Teachers will have to change radically in order to motivate students, they will need to
    experiment for themselves and learn with their one failures.

Aansluitend waren er ’s middags de Exhibitions van de Pathfinder- en Mentorscholen. Ik heb De Droomspiegel hier vertegenwoordigd, tijdens de
exhibition, zijn er veel bezoekers langs De Droomspiegel stand gekomen. Ik heb hen verteld over ons digitaal portfolio in OneNote en de coachende rol die de leerkracht in dit proces inneemt.

Hier heb ik bruikbare ideeën over gekregen tijdens de Microsoft presentatie van dinsdag:
Gebruik OneNote om als leerkracht je lessen binnen vorm te geven. Het is binnen OneNote eenvoudig om kinderen feedback te geven; middels een audio feedback, een opname van het scherm. Kinderen leveren het hier ook in. Dit was een mooi eyeopener om het reeds bestaande portfolio van De Droomspiegel uit te breiden en het op te schalen binnen De Droomspiegel.

Woensdagmorgen begon de dag met een extra Keynote.  Senator van Colorado Michael F. Bennet sprak over het feit dat het onderwijs ‘organic en collaborative’ moet zijn. Mijn Tweet is zelfs door het officiële Twitterkanaal van Senator Bennett’s Office geretweed. 

Aansluitend hadden wij in The Warner Theatre een Key-note van David Christian over the Big History Project . Deze leeromgeving voor het middelbaar onderwijs zal in 2013 beschikbaar zijn. Het gaat hier om de geschiedenis van alles, dus ook vragen die beantwoord worden, waar nu niet altijd een antwoord op kan worden gegeven.

In middag zijn we in ons Mentorteam aan de slag gegaan met het uitwerken van de  meest ‘powerfull ideas’ die er gedurende het Global Forum voorbij zijn gekomen. Deze werden weggezet in de OneNote omgeving. Vervolgens hebben wij het spel van Ideaslab gespeeld, met de verschillende scenarios’s. Hier werden een aantal casussen ingebracht die aan de hand van de rollen werden besproken.

Tussen de onderdelen door heb ik de teacher exhibition bekeken met mooi inspirerende voorbeelden. Ook de complimenten aan onze Nederlandse collega’s Tessa van Zadelhoff en Harald Dikkers over respectievelijk KoduKids, gamemaking & storytelling en Reisbureau
Beartravel
.

Binnen Kodu leren kinderen middels gaming 21 st century skills. Bij Beartravel kan iedereen een reisadvies vragen als ze een stedentrip wilden gaan maken naar Parijs, Rome, Madrid, Berlijn of Londen. De groep leerlingen ging vervolgens op zoek naar vervoer, naar een hotel en naar leuke dingen om in die stad te doen.

Als afsluiting van de dag was er het Experience Pavillion. en werd  de documentaire ‘American Teacher’ vertoond.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.