Onderwijs

Tekst 2.0 – van de Blog van Martijn de Winter

Leren lezen in de toekomst, AVI ten einde?

Leren lezen is eigenlijk per definitie een persoonlijk proces dat zich moeilijk laat vatten in klassikale methodes. Ondanks dat verschillende uitgeverijen er behoorlijk in zijn geslaagd dit in een vastgelegd proces te vatten, is het in veel gevallen de leerling die adaptief is ten opzichte van de methode in plaats van andersom.
Wanneer leerlingen eenmaal op een behoorlijk niveau kunnen lezen beginnen we met begrijpend lezen. Alsof het er daarvoor niet zoveel toe deed waar het over ging. Oké, ik snap het verschil ook wel. De techniek van het lezen op zich is natuurlijk wat anders dan begrijpen en invoelen wat de schrijver heeft bedoeld. Technisch lezen en begrijpend lezen zullen echter versmelten en eenvoudiger eigen gemaakt kunnen worden naarmate onderstaande techniek zich zal ontwikkelen.

Op dit moment hebben scholen nog steeds een flinke bibliotheek vol boeken die wordt uitgeleend en ingenomen door een biebmoeder die dat met grote inzet organiseert. Je hoeft echter geen helderziende te zijn om te snappen dat leerlingen straks met hun e-book altijd alle leerboeken bij zich hebben inclusief alle bibliotheekboeken natuurlijk. Zeker voor leerlingen in het voorgezet onderwijs is dit een verschil van enkele kilo’s en het scheelt de school een compleet lokaal vol boeken. Leerlingen die in de fase van het leren lezen zitten, zullen nog niet zoveel boeken hebben, toch is het e-book met name voor hen interessant.

Het leesonderwijs zal door het e-book een enorme boost krijgen. Er staat namelijk iets te gebeuren dat tekst 2.0 heet. Jij kijkt als lezer namelijk niet alleen naar je e-book, je e-book kijkt nu ook terug!

Lezen wordt op deze manier een stuk eenvoudiger. Met name het bepalen van het leesniveau van een leerling wordt zo wel erg gemakkelijk. Het e-book kan teksten op maat aanbieden die exact dat trainen wat de leerling nodig heeft. Dat kan vele male adaptiever dan welke AVI-indeling dan ook.
Wanneer deze ontwikkeling op onderwijskundig gebied goed wordt onderzocht en ingezet, leren we wellicht beter lezen dan ooit. Wanneer we alleen gebruik maken van de mogelijkheid het lezen eenvoudiger te maken worden we luie lezers, omdat het e-book onze tekortkomingen aanvult in plaats van ons wat te leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.